DIRAYA – Integrovaný systém pro správu a management informací ve zdravotnictví

Diraya je počítačový systém, který Andaluský systém veřejného zdraví používá pro správu a management zdravotních informací a pro podporu péče. Diraya v arabštině znamená „poznání“ a je výsledkem dlouholetých zkušeností a nashromážděných znalostí organizace ServicioAndaluz de Salud (Zdravotní služba Andalusie).

Obr. 1: Hodnocení životaschopnosti Hodnocení dobré praxe DIRAYA dle metodiky EIP AHA

Prvním cílem společnosti Diraya je integrace všech informací o každém uživateli včetně zdravotní a sociální péče, a to do jednoho zdravotního záznamu. Záznam je následně sdílen a je k dispozici v místě, kde je potřeba pro péči o pacienta. Jediný zdravotní záznam je přístupný a na jeho tvorbě se podílí primární, specializovaná, urgentní a nemocnice. K přenosu informací ze záznamu se používají telekomunikační sítě a je tudíž přístupný v celém regionu  Andalusie v síti veřejného zdravotnictví.

Druhým cílem Diraya je usnadnitpřístup ke všem službám a možnostem zdravotního systému. Umožňuje sledovat tokpacientů a zajišťuje efektivní koordinaci všech aktivit v diagnostice a procesech léčby pacienta. A konečně třetím cílem je zajistit všechnyrelevantní informace ve strukturované podobě. Na rozdíl od systémů, které pouze shromažďují různézáznamy generované během péče o občana,návrh aplikací v systému Diraya používá společné tabulky, kódy a katalogy.

Všechnotototaké dovoluje začlenit expertní systémy pro diagnostiku a léčbu chorob pacienta a dále a umožňuje konzistentní a srovnatelnépoužití informací užitečných pro generování znalostí, výzkum a pro klinickým management a řízení zdrojů.

Při návrhu sytému se aplikoval konsenzuální přístup odborníků organizace Zdravotní služby Andalusie. V systému Diraya je použita centralizovaná architektura pro primární péči a duální pro specializovanou péči.Tato volba usnadňuje údržbu administraci, zvyšuje bezpečnost systému a usnadňuje aktualizaci. Navíc se jedná o ekonomicky efektivní řešení. Diraya je funkční řešení, které již v lednu 2010 pokrývalo zdravotní péči o více než 94%andaluského obyvatelstva.

Obr. 2 Klinická péče a call centrum pro volání pacientů – ilustrace celoplošné inovace ve zdravotní péči v regionu

Technické řešení a moduly

Systém Diraya se skládá ze souboru souvisejících modulů sdílející informace. Komponenty systému navzájem komunikují a data sdílí s dalšími moduly. Když modul z Diraya potřebuje identifikovat uživatele, vyšle požadavek do uživatelské databáze. Pokud je potřeba identifikovat nemocniční oddělení, odchází požadavek do modulu s názvem Struktura atd. Tímto způsobem je každá položka zaznamenána v systému pouze jednou.

Moduly Diraya také nabízejí své službyk dalším informačním systémům, jako jeSíť varování, systém pro pracovní neschopnost, systém pro hodnocení organizačních jednotek apod. Z tohoto důvodu existují tři moduly, které jsou nezbytné pro chod celého. Tyto moduly jsou základními kameny Diraya, neboť identifikujíobčany, operátory, kteří přistupují k systému a zdrojeprimární a specializované péče.

Z technického hlediska je základní komponentou uživatelská databáze, jejíž hlavní funkcí je poskytnout každému občanovi Andalusie jednotné číslo zdravotního záznamu, se kterým jsou pak odkazovány všechny zdravotní informace. Druhý modul – řízení centralizovaného přístupu operátorů (uživatelů) je vstupem do Diraya.Když hodlá zdravotnický pracovník používatDiraya, příslušný modul řízení přístupu identifikuje jeho přístupový kóda umožňuje mu používat funkcerůzných modulů, pro které je oprávněn.Tak například rodinný lékař má zpřístupněn modul péče o primární péči,modul žádosti o interní konzultaci amodul očkování a nemusí se identifikovat ke každému modulu zvlášť. Obdobně kterýkoliv externí systém, který požádá Diraya o data, musí mít předem určena přístupová práva.

Třetím modulem je modul Struktury, který zahrnuje oddělení a funkční jednotky poskytovatele péče, fyzické umístění jednotek primární a specializované péče. Tento modul umožňuje identifikovat každé oddělení nemocnic, tak i každé Centrum primární péče, každý pokoj s lůžky, celou funkční organizaci zdravotní péče. Takto je zajištěn přehled o fyzickém umístění středisek: podlaží, lůžka, boxy, kliniky atd.Tento modul také vytváří vztah mezi různými úrovněmi péče pro pořádání interních konzultací a provádění diagnostických testů. Zatímco předchozí dva moduly identifikují uživatele a operátory, modul Struktura identifikuje zejména zdroje a rozsah služeb nabízených celým zdravotním systémem.

Elektronický zdravotní záznam je srdce systému Diraya a tvoří jej několik modulů, které umožňují zdravotnickým pracovníkům spravovat klinické informace pacientů. Všechny informace jsou integrovány prostřednictvím jednotného čísla zdravotního záznamu pacienta a jsou navíc přístupné zdravotnickým pracovníkům bez ohledu na to jejich umístění.

Další funkční moduly

Diraya vyniká souborem užitečných funkcí, které přinášejí pacientům výhody, zdokonalují a zefektivňují poskytování zdravotní péče.

Takových užitečných modulů je realizováno několik a zahrnují:

  • E-preskripci pro elektronicképředepisování a sledování výdejeléků, které navíc umožňuje například chronickynemocným získat recept bez nutnosti docházky do zdravotního zařízení (efekt této možnosti už z roku 2007 je na obr. 2).
  • Objednávání k lékaři a správa těchto schůzek
  • Portál pro komunikaciposkytovatele péče s veřejností, který má mnohodalšíchfunkcívčetně možnostiaktualizaceúdajů o registrovaných občanech
  • Zpracování a sdílení informací z různýchzdrojů v systému pro účely managementu
  • Management znalostí a zpracování dostupnýchinformaci v systému pro vědu, výzkum a klinické potřeby
  • Správa očkování občanů
  • Integrace se systémem používaným v laboratořích
  • Management doporučení na vyšetření mezi různými pracovišti
  • Radiologický infomační systém
  • Přístup k rentgenovým snímkům
  • Příjem a propouštění pacientů z nemocnice

Přínosy dobré praxe

Procesy ve veřejném zdravotnictví v Andalusii se zefektivnily a zrychlily, výrazně se snížila administrativa a byly zpřesněny příslušné informace. Zvýšila se spokojenost občanů se zdravotními službami. Jen zavedení možnosti doobjednání léků na dálku přineslo pokles návštěv u lékaře o 15%. (obr. 2)

Obr. 3 Dopad zavedení možnosti dálkového objednáni receptu pro pacienty na počet návštěv lékaře v roce 2007

Závěry studie socioekonomického dopadu Diraya (zadala Evropská komise Empirice) uvádí, že nejen uživatelé získali výhody díky zavedení Diraya, ale došlo i ke zlepšení kvality (o 17%) a efektivity (o 80%) poskytované péče a měla příznivé dopady na zdravotnický personál. Při socioekonomickém hodnocení stejná studie dospěla k závěru, že zavedením Diraya lze očekávat nárůst poměru nákladů a výnosů až na +1,77, což znamená, že každých 100 EURnákladů vytváří 277 EUR socioekonomických výhod.

Shrnutí dobré praxe

Systém Diraya představuje komplexní řešení elektronizace zdravotnictví zejména pokud jde o procedury, při nichž dochází k interakci pacienta s poskytovatelem péče, management využívání zdravotníchslužeb pacienty, vytváření a sdílení zdravotní dokumentace a propojení různých informačních systémů k jejich lepšímu využití.

Dobrá praxe dosáhla velice dobrého hodnocení jak pomocí metodiky MAST, tak i v rámci hodnocení aplikovatelnosti v ČR.

Tab. 1 Souhrn hodnocení dobré praxe s celkovým průměrem

Gastrologicalapproach to malnutrition    
Hodnocení MAST 150 30
Aplikovatelnost v ČR 290 58

Tab.2 Průměr posuzovaných oblastí aplikovatelnosti v ČR z dotazníkového šetření s rozdělením dle barevné škály slabých a silných stránek dobré praxe

Aplikovatelnost v ČR Celkem průměr
1.       Patientempowerment 4,4
2.       Použití v domácím prostředí 3,8
3.       Investiční a provozní náklady 2,8
4.       Náročnost použití pro pacienta 3,8
5.       Soulad se strategií EZ ČR 4,2
6.       Personální náročnost aplikace 4,6
7.       Soulad s legislativou ČR 4,6
8.       Technická připravenost pro aplikaci 2,8
9.       Vztah aplikace k prevalenci chorob v ČR 4,2
10.   Vztah aplikace k zdravotním službám (372/2011 Sb.) 3,4
11.   Vztah aplikace k otázce dostupnosti zdr. péče 4,6
12.   Nároky na obsluhu aplikace 3,2
13.   Ověřitelnost aplikace DP v podmínkách ČR před zavedením pilotní studi 2,8
14.   Dosah aplikace – počet pacientů s danou dg. v ČR 4,4
15.   Etické aspekty aplikace 4,4
Celkem 58

Tab. 3 Celkové průměrné hodnocení dobré praxe dle metodiky MAST s rozdělením dle barevné škály slabých a silných stránek dobré praxe

Hodnocení dle MAST Celkem průměr
Zdravotní problém a charakteristika aplikace 4,8
Bezpečnost (nežádoucí příhody) 4,6
Klinická efektivita 4,4
Perspektiva pacienta (spokojenost, důvěra, přístupnost,…) 3,8
Ekonomické aspekty (návratnost investic) 4,2
Organizační aspekty (dopad na procesy, strukturu a řízení) 3,8
Socio – kulturní, etické a právníaspekty 4,4
Celkem 30

Využití praxe v ČR

Praxi není možné převzít do prostředí českého zdravotnictví bez úprav. Její hodnoty lze spatřovat jen dvou rovinách.

První rovina je výběr modulů prointerakciposkytovatele péče s pacienty, kde Diraya ukazuje úspěšné aplikace, které přinášejí největší efekt. Je pravděpodobné, že by příslušné aplikace měly podobnou odezvu i v ČR. Řada modulů může být aplikovatelná pro jakoukoliv nemocnici v ČR, spíše je však vhodná pro větší poskytovatele a kraje, či celostátní řešení. Zvláštní pozornost zaslouží vzájemné vazby a spolupráce praktických lékařů a dalších poskytovatelů péče.

Druhá rovina významu praxe pro ČR je technické řešení některých modulů, které může být inspirativní, neboť bylo vyvinuto na základě dlouholetých zkušeností a je funkční ve velkém měřítku.